woensdag 7 november 2012

Boston Arts Academy

Wat een belevenis was gisteravond! Op een groot plein hebben we heerlijk gegeten met zicht op live CNN... We zijn zelfs rechtstreeks uitgezonden op tv. Bij ons waren een leerkracht van Parker highschool en haar man, dus kon er uitgebreid gesproken worden over de overeenkomsten en verschillen tussen Nederland en de USA. Vanmorgen wakker geworden met het bericht dat Obama is herkozen als president!! We horen vanuit het onderwijs hier verschillende geluiden over zijn onderwijsbeleid, maar wij zijn er in ieder geval blij mee!

Vandaag stond een bezoek aan de Boston Arts Academy (highschool) op het programma. De school staat vlakbij het Red Sox stadion. De leerlingen komen uit de hele stad naar deze school toe. Van een echte wijkfunctie is dan ook geen sprake. Er is geen onderscheid in importantie tussen de 'arts' en de 'academics' op school. Leerlingen noemen zichzelf artists, en stralen dit ook echt uit. 65% Van de leerlingen groeit op in een gezin dat onder de armoedegrens leeft.

De leraren zijn hier generalisten, er wordt zowel van de arts-docent als de academy-docent in beide vakgebieden verwacht dat ze de leerstof kunnen aanbieden.  Hierin schuilt een actieve begeleiding van de kunstenaars die de school inhuurt/aanneemt om de lessen te verzorgen. Of zoals de directrice het verwoordde: 'Invest in the artist'.

Dit zijn de dingen die ons zijn bijgebleven van vandaag:

- zeer actieve leerlingenraad. Ze zijn op dit moment bezig met een pilot om een peergroup te laten oordelen over grensoverschrijdend gedrag binnen de school. Dit wordt restorative justice genoemd.
- voorkeur om leerstof te minimaliseren, maar daarentegen direct toe te passen in projectvorm. De basisvaardigheden worden vanuit een artistiek oogpunt benaderd.
- leerlingen houden vier jaar lang dezelfde mentor, dit verstevigt de band tussen leraar en leerling.
- leerlingen moeten auditeren voor deze school. De school werkt dus niet zoals de andere public schools in Amerika met een lotingsysteem.

De quote van deze koude woensdag (met natte sneeuw!!!);
' Taking risks is a part of learning.'

Groetjes, Thoos en Tess


Geen opmerkingen:

Een reactie posten