vrijdag 9 november 2012

Fall forum dag 1

Vanmorgen om half 8 in de bus gestapt, die ons naar de MET Highschool in Providence zou brengen. Deze Highschool werkt volgens de 10 common principes van de Essential schools. Zij zijn de plek waar twee dagen lang het Fall Forum gaat plaatsvinden. Dit is een jaarlijkse conferentie van de Coalition of Essential schools, voor een ieder die betrokken is bij deze scholen. We kwamen verscheidene schoolleiders, docenten en studenten tegen die we van de week hebben ontmoet op de bezochte scholen.

Het Fall Forum start normaal gesproken met een inspirerende dagopening. Dit jaar was er echter gekozen voor een andere opzet, en werden we meteen aan het werk gezet in de verschillende workshops. Voor morgen staat de officiƫle opening op het programma, wij zijn benieuwd!

Thoos heeft de volgende workshop bezocht: The common principes, gateway to extraordinary 21st century schools.
Dit zijn de basisprincipes.
- learning to  use one's mind well
- goals apply to all students
- student as worker, teacher as coach
- a tone of decency and trust
- personalization
- resources dedicated to teaching and learning
- commitment to the entire school
- democracy and equity
- less is more, depth over coverage
- demonstration of mastery

Deze workshop werd door ongeveer 15 andere aanwezige Nederlanders bijgewoond, wat de conversaties rondom Essential schools soms wel bemoeilijkte. Mijn verwachting vantevoren was dat ik meer inhoudelijke achtergrond zou krijgen over de 10 common principes van de experts zelf, zodat alles wat ik de afgelopen week in de praktijk heb gezien, in een duidelijker en breder kader kon plaatsen. Dit was echter niet helemaal het geval. We werden meteen aan het werk gezet in verschillende coƶperatieve werkvormen, waarbij het met name ging om de conversaties met de andere deelnemers van de workshop. In mijn geval was ongeveer de helft afkomstig uit Nederland, die deze specifieke common principles  niet dagelijks uitvoeren en de theoretische achtergrond rond deze principles ook niet kent. Wat de workshop voor mij waardevol maakte, waren de gesprekken met alle aanwezigen. Ik had echter graag meer inhoudelijke aanvulling van de experts gehad. Een van de common principles is: the teacher as coach, student als worker. Voor mij had de teacher vandaag wel iets meer bagage in onze rugzak kunnen stoppen, alvorens de studenten aan het werk te zetten.

Tessa heeft deze dag meegedaan aan een workshop over de "question formulation technique". Bij deze techniek worden de leerlingen geholpen in het ontwikkelen van goede onderzoeksvragen om mee aan de slag te kunnen tijdens een opdracht. De techniek start met een stelling, foto, quote of filmfragment, waar de leerling vragen bij formuleert. Deze vragen worden kritisch bekeken op openheid en geslotenheid. Vervolgens worden er prioriteiten aan verbonden en wordt de keuze gemaakt welke vragen van belang zijn om de gehele lading te kunnen dekken. Het was een inspirerende workshop met een grote toepasbaarheid op mijn school. De techniek bevordert de betrokkenheid van leerlingen, samenwerking, de zoektocht naar diepgang, kritisch denken en eigenaarschap van de vragen.
De workshop werd gegeven in een groep van circa 60 mensen, afkomstig uit de USA en Nederland. Het is gaaf om keer op keer te ervaren dat veel gedachtengoed in het onderwijs overeenkomstig is met elkaar, ook al ligt er een grote plas water tussen.

Rond drie uur was deze eerste dag van het Fall Forum ten einde en zijn wij richting ons hotel vertrokken. Onder het genot van een heerlijk bakkie Starbucks hebben wij met ons reisgezelschap de dag nabesproken, gereflecteerd op onze inzet en hier en daar even stevig gediscussieerd over de Common Principles. Hoe kijkt een ieder na steeds meer kennis op te doen, hier nu tegen aan?

Morgen zeer vroeg op en om half zeven in de bus voor de tweede dag van de conferentie. Onze studiereis komt bijna ten einde...

De quote van de dag, gesproken door een pabodocent uit ons reisgezelschap; "teaching is not a way of doing, it is a way of being."

Groetjes, Thoos en Tess