zaterdag 10 november 2012

Fall forum dag 2

Onze dag begon niet vroeg, maar heel vroeg! Om precies te zijn; we werden om 6.25 uur opgehaald met de bus!! Je kunt dus wel stellen dat we de dag meegemaakt hebben! De tweede conferentiedag werd in tegenstelling tot de eerste, officieel geopend. Drie leerlingen van de Boston Arts Acadamy voerden een toneelstuk op over verschillen en gelijkenissen tussen elkaar. Ontzettend sterk in elkaar gezet door de groep, vonden wij.
Hierna werden in sessies verschillende workshops aangeboden op de campus.

Tessa is naar workshops geweest over de groene leeromgeving van de school, entrepeneurship en advisory. Advisory wordt op highschools gebruikt als mentoruur; een werktijd met een vaste groep studenten waarin aandacht besteed wordt aan welbevinden in de groep en het reflecteren op de aangeboden leesstof. Zeker op een school als De Bras, waar leerlingen een uur per dag in hun familiegroep samenkomen, is dit zeker goed toepasbaar.

Thoos heeft eerstbmogen proeven van de kunst van het verhalen vertellen aan kinderen. Hierna volgde een workshop over Inclusion (inclusief onderwijs). Dit werd verzorgd door docenten van de Mission Hill primary school. Ze gingen met name in op het werk van de logopedist en de occupational therapist. Ik was juist geïnteresseerd in hoe ze op die school omgaan met kinderen die speciale behoeften hebben, en de integratie van deze leerlingen in je klas. Het antwoord op die vraag is niet zozeer aan bod gekomen. Zij geven hierin wel aan, dat alle interventies en hulp die je aan zo'n kind geeft, heel goed toepasbaar zijn voor de rest van je klas. Bijvoorbeeld aandacht voor dagritmekaarten voor meerdere leerlingen in de klas, of een map met woordbeeldkaartjes waarmee de (taalzwakke) kinderen zelf zinnen kunnen maken.
Ik bleef vervolgens bij de Mission Hill, want ik woonde een workshop bij over het belang van zingen bij een gevoel van community bij de school, en bij het leerproces. Deze school zingt elke vrijdag samen met de gehele school. Veel liederen hebben een historische achtergrond, bijvoorbeeld uit de civil rights movement. Door middel van deze liederen geven ze aandacht aan social justice, respect voor elkaar en een saamhorigheidsgevoel. We moesten zelf actief meezingen, en kunnen nu dus een klein gedeelte van het repertoire van de Mission Hill!

Aan het eind van de middag is de conferentie afgesloten door een prachtige storyteller, die ons adembenemend mooi meenam in de belevingswereld van een primaryschool-leerling.

Terugkijkend op de conferentie hebben we veel mooie toepassingen van de common principles gezien en prachtig, betrokken leerkrachten gezien en gesproken. Uiteraard zijn er ook kleine minpuntjes op te merken, maar al met al kunnen we stellen dat deze tweedaagse van goede waarde is geweest.

Morgen de laatste dag in Providence, wat is de tijd voorbij gevlogen! We genieten nog 1dagje van alle gekkigheid die Amerika ons te bieden heeft.

Quote van de dag: "We know what the standards are,  but we also know what the student needs".


Geen opmerkingen:

Een reactie posten